Späť na novinky
  • 02. 08. 2020
  • Články

Koronavírus môže spôsobiť revolúciu v práci z domu. Sme na to pripravení?

Počas uplynulých mesiacov, kedy sa ochorenie COVID-19 rozšírilo nielen na území Slovenskej republiky, sme si mnohí vyskúšali, aké je to pracovať z domu. Nemali sme na výber a museli sme sa prispôsobiť situácií. Vírusu sme sa však stále nezbavili a mnohé krajiny sú práve v tomto období na tom najhoršie. Je možné, že práve koronavírus spôsobí dlhodobú zmenu v našich pracovných návykoch?

Práca z domu nie je až taká bežná

Aj keď sa nám môže zdať, že práca z domu je celkom bežná záležitosť, nie je to úplne pravda. V súčasnosti, napríklad v Austrálii, veľa spoločností ponúka flexibilné časové úpravy, no mnohí zamestnanci aj tak nemôžu pracovať z domu. Ako naznačujú rôzne technologické spoločnosti, je ľahšie vykonávať prácu z domu, ak potrebujete len pripojenie na internet a telefón. V roku 2010 austrálska predsedníčka vlády Gillard stanovila cieľ, aby 10% pracovnej sily, pracovalo z domu na polovičný úväzok. Poradenstvo Access Economics predpovedalo, že ročne by sa tak mohlo ušetriť 1,27 miliardy dolárov na úspore času a nákladov pri cestovaní.

Práca z domu má mnohé výhody

Prieskumy tvrdia, že so zvýšenou dobou dochádzky, zodpovednosťou a stresom z moderného pracoviska väčšina zamestnancov vysoko oceňuje možnosť pracovať z domu. Výskum taktiež zdôrazňuje výhody vrátane zvýšenia produktivity. Jedna zo štúdií dokonca dokázala zvýšenie výkonu zamestnancov pracujúcich z domu o 13%. Súčasťou toho môže byť zvýšená schopnosť sústrediť sa a menej rozptýlení.

Zamestnanci, ktorí sa nedokážu sústrediť na dokončenie svojej práce, majú nižšiu pravdepodobnosť dobrého výkonu.
Práca z domu zvyčajne znamená, že zamestnanci majú väčšiu autonómiu v tom, ako vykonávajú svoju prácu, vrátane hodín, podmienok práce a spôsobu riadenia ich života a iných zodpovedností. Tieto výhody práce na diaľku vedú k väčšej spokojnosti s prácou, zvýšenému odhodlaniu k organizácií práce a, čo je najdôležitejšie, k zníženému stresu spojeného s prácou.

Sú tu však aj nevýhody

Štúdie ukázali, že dlhodobá práca z domu môže viesť k tomu, že zamestnanci sa cítia sociálne a profesionálne izolovaní. Pri práci z domu máme menej príležitostí na interakciu a získavanie informácií, čo môže byť dôvod, prečo sa zamestnanci doma cítia menej sebavedomí ako ich kolegovia v kancelárií. Podľa 46 štúdií, ktoré zahŕňali viac ako 12 000 zamestnancov, by práca z domu viac ako 2,5 dňa v týždni mohla negatívne ovplyvniť vzťahy so spolupracovníkmi, ako aj prenos poznatkov.

Ako môžeme urobiť, aby to fungovalo?

Organizácie môžu zvýšiť úspech práce z domu pravidelnou komunikáciou. Najmä pomocou video konferencií môže vedenie pomôcť zabezpečiť koordináciu úloh, prenos vedomostí a zníženie sociálnej a profesionálnej izolácie. Zamestnávatelia musia byť ústretoví a chápaví pri zamestnancoch s deťmi, nakoľko to môže spôsobovať neplánované situácie. Dôležité je, aby si zamestnanci vedeli stanoviť hranice medzi osobným a profesionálnym životom. Ak zamestnanci a zamestnávatelia dokážu vytvoriť rovnováhu a využívať výhody dobre naplánovanej práce na diaľku, mohlo by sa toto prepuknutie koronavírusu ukázať ako bod zvratu, kedy sa organizácia práce na diaľku môže stať normou.